Regia: Alexandru Dabija
Scenografia: Ioan Murariu
Distribuție:
Fimei
măicuţă, culegătoare de oo, cucoană, Svetlana – Nora Covali
culegătoare de oo, cucoană, Magdalena – Ecaterina Hâțu
baba, culegătoare de oo – Cătălina Ieșanu
măicuţă, culegătoare de oo, cucoană – Loredana Grigoriu
găina, culegătoare de oo – Andrea Gavriliu
Oameni
cucoşu’ – Cezar Antal
golan, vizitiu’, infirmier – Daniel Beșleagă
golan, boieru’ – Ionuț Cucoară
Ion Creangă (sic!), golan, infirmier – Dragoș Ionescu
moşu’ – Tudor Tăbăcaru
Prezentare
Pe baza bine-cunoscutei poveşti „Punguţa cu doi bani” (de Ion Creangă), regizorul Alexandru Dabija a conceput un spectacol care se detaşează de tot ceea ce ar putea să intre sub incidenţa canonului. Un exemplu de valorificare şi exploatare la maxim a unui text care se situează în memoria colectivă sub forma unei poveşti-stereotip.
Construcţia spectacolului a pornit de la un ansamblu de improvizaţii realizate pe diferite situaţii din text, totul subsumându-se conceptului de work-in-progress. În final, avem de-a face cu o up-datare a versiunii originale a textului prin inserţii de comentarii pe marginea firului epic.
Alexandru Dabija ne propune un spectacol dinamic, care abundă în simboluri, energie şi haz.
Gențiana Ionescu
Cronici
În fiecare dintre aceste momente Dabija&Co au găsit rezolvări ingenioase pentru îmbogăţirea sensurilor iniţiale, pentru suplimentarea tâlcurilor, devenind creatori împreună cu Ion Creangă. S-a umblat la subtext, s-a ieşit din text, s-a privit printre rânduri, s-a citat din contemporaneitate, s-a revenit la poveste. Fără să-i fi alterat acesteia esenţa, ci îmbogăţind-o, evidenţiindu-i resorturi la care, poate, nu ne-am gândit niciodată. [….]
Nimic în plus, nimic în minus, totul cu precizie şi cu ştiinţa bunei măsuri, aşa a preparat Alexandru Dabija OO!-le la Piatra Neamţ. Bucuria ludicului, eficienţa estetică a simplităţii, a lucrului la care s-a trudit cu plăcere au făcut un spectacol de teatru viu, convingător, care te contaminează cu energia lui pozitivă. OO! e un proiect demn de toată lauda, o dovadă că orice poveste le poate transmite ceva important şi oamenilor mari. Sau copilului remanent din fiecare adult.
Oltiţa Cîntec – Teatrul Azi
Implicînd o deschidere totală a actorilor, povestea lui Creangă pare că se face acum, sub ochii noştri. Cu pofta jocului în simţiri. Există teme sau fraze care provoacă mici ateliere de lucru, improvizaţii săltăreţe, valuri de soluţii, care mai de care mai spumoase. Şi toate cu ouă, în jurul lor, despre ele. Despre cocoş şi găină, despre începutul oricărui lucru, despre înţelesurile trebşoarelor, despre neînţelesul lor, despre mirare, despre minune, despre normalitate, despre forţarea ei. Intimitate şi ritual. Acesta este desenul spectacolului. […]
“OO!” este o formă de iniţiere. Deopotrivă a actorilor din trupă, dar şi a fiecăruia dintre cei care privesc. Este, la început, un concert pe două voci de cor. Din fiecare, se desprind vocile protagoniştilor din noi. Polifonia. Fiecare actor învaţă să se descopere, să-şi ia în mîini trupul, glasul, ochii, personajul, învaţă ce este studiul, repetiţia şi întîmplarea, învaţă să-şi asculte cu o ureche ritmul interior, iar cu cealaltă, pe al celuilalt/ceilalţi. Tot astfel învaţă şi spectatorii să-şi părăsească propriul zbor, limitele şi să se însoţească. Cu propriul eu, cu ceilalţi. Ce este, la urma urmelor, povestea? Taina însoţirii.
Despre asta dădu ştire şi mărturisire Alexandru Dabija.
Marina Constantinescu – ROMÂNIA LITERARĂ
De subliniat că linia de lucru impusă a fost aceea a unei actualizări pornind de la ceea ce este general uman în textul lui Creangă, prin apelul la mijloace scenice moderne şi la posibilităţi interpretative diverse. S-a lucrat cu caricatura, cu grotescul sau cu nuanţa cuvântului, totul bazându-se pe un joc al stilizării accentuate a gestului sau pe descoperirea capacităţii cuvintelor de a semnifica, în funcţie de context, realităţi ale vieţii contemporane.
Angela Turculeţ – Teatrul Azi
Un spectacol definit intr-un registru distinct, o propunere de actualizare a unei povesti „etalon” a lui Ion Creanga. „Punguta cu doi bani”, un text exploatat in varianta moderna, cu solutii fanteziste si pline de haz, din care nu lipsesc simbolurile, un spectacol ritmat si vesel, bine interpretat, dar total diferit ca experiment de regie.
Andra Dumitrescu – Săptămâna financiară
Spectacolul lui Alexandru Dabija a fost o delectare pentru oricare dintre spectatori, indiferent de nivelul de receptare. Actorii Teatrului Tineretului din Piatra-Neamţ au configurat, într-un univers plin de simboluri, o poveste-clişeu a lui Ion Creangă: “Punguţa cu doi bani”. Dabija a găsit soluţii ingenioase, pline de umor, de rezolvare a unor situaţii şi de valorificare modernă a unui text arhicunoscut.
Claudia Daboveanu, Roxana Vintilă, Ionuţ Răduică – Jurnalul Naţional
Festivaluri
9 – 13 noiembrie 2007 – Festivalul Național de Teatru, București
2 – 5 octombrie 2008– Festivalul Național de Comedie, Galați
18 – 20 mai 2008 – Festivalul Comediei ROomânești – festCO, București
7 – 9 octombrie 2009 – Festivalul Internațional de Teatru de la Alba Iulia
30 mai – 1 iunie 2009 – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu
27 – 29 mai 2009 – Festivalul Multicultural Internațional „Fără bariere”, Satu Mare
23 – 26 noiembrie 2010 – Festivalul „Zile și nopți de teatru la Brăila”
7 – 9 octombrie 2011 – Festivalul Internaţional de Teatru “Tragos”, Tulcea
17 – 19 iunie 2011 – Festivalul Internațional de Teatru „Atelier” Baia Mare
4 – 6 aprilie 2011 – Festivalul de Teatru ContemporanIS, Iași
15 – 17 decembrie 2012 – Festivalul Iernii „Alba în magia Crăciunului“, Alba-Iulia
27 – 29 octombrie 2012 – Gala „25 de ani de la înfiinţarea Teatrului «Andrei Mureşanu» din Sfântu Gheorghe”
7 – 9 iunie 2012 – Festivalul de Teatru „Dar“ Iaşi
11 – 14 iunie – Bienala Internațională a Teatrului Eugene Ionesco 2014 Chișinău (BITEI)
Premii
Marele premiu – Festivalul Național de Comedie Galați, 2008
Alexandru Dabija – Premiul pentru regie – Festivalul Național de Comedie Galați, 2008
Cătălina Ieșanu – Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină (pentru rolurile din spectacolele “OO!” şi “Un barbat şi mai multe femei”) – Festivalul Național de Comedie Galați, 2008
Alexandru Dabija – Premiul Naţional Pentru Artă (categoria spectacole), pentru spectacolele OO! (Teatrul Tineretului Piatra Neamț), „Ionescu –
5 piese scurte” (Teatrul Odeon, București), „Capra sau cine e Sylvia?” (Teatrul ACT București), „Nasul” (Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu), „Block Bach” (Teatrul Odeon, București) și „Pauza regelui” (spectacol radiofonic) – MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR
Marele Premiu şi Trofeul “Atelier” pentru spectacolul OO! creaţie colectivă după Ion Creangă, regia Alexandru Dabija – Festivalul de teatru „Atelier” Baia Mare, 2011
Premiul pentru cea mai bună tânără actriţă (oferit de Fundaţia “Ion Săsăran”): Andrea Gavriliu
Nominalizare pentru Cel mai bun actor in rol principal: Cezar Antal
Nominalizare pentru Cea mai buna actrita in rol secundar: Cătălina Ieşanu
Nominalizare pentru Regie: Alexandru Dabija
Nominalizare pentru Scenografie: Ioan Murariu
Trofeul Festivalului pentru spectacolul OO! creaţie colectivă după Ion Creangă, regia Alexandru Dabija- Festivalul Internațional de teatru „Tragos” Tulcea, 2011