Pe 28 octombrie 2022 a avut loc la Teatrul Tineretului un laborator deschis de creație, în cadrul căruia regizoarea dramaturgă Ewa Mikuła și antropologul Valer Simion Cosma au prezentat rezultatele documentării din cadrul rezidenței de cercetare, care s-a desfășurat în perioada 18-27 septembrie 2022, fiind parte a proiectului Future Laboratory. Tema cercetării a fost „Condiția tânărului artist muzician în zona Neamțului“, demersul artistei fiind coordonat de antropologul Valer Simion Cosma. În timpul cercetarii, s-au realizat interviuri cu elevii fanfarei Liceului de Artă „Victor Brauner“ Piatra Neamț, cu profesori de muzică și cu muzicieni din județul Neamț
Ewa Mikuła este dramaturgă, regizoare și autoare din Polonia, absolventă a programului de Studii Teatrale (specializarea studii performative) de la Universitatea Jagiellonă și a programului de Regie (specializarea dramaturgie) de la Academia Națională de Arte Teatrale AST din Cracovia. În munca ei artistică a abordat subiecte precum identitatea minorităților, procesul maturizării, limbajul semnelor, clasa muncitoare din Silesia. Ca dramaturgă a colaborat cu regizori atât din teatre de stat, cât și în inițiative independente, creând textele și dramaturgia pentru spectacole ca: „Work, work“ (2020), scris împreună cu Piotr Froń; „The Lost Years“ (2021), produs în cadrul Festivalului „Shakespeare“ din Gdańsk; „Tales of the Blocks of Flats“ (2022) regizat de M. Streker, la Teatrul de Păpuși Wrocław; „Pustostan“ (2021) de K. Zdunek, la Teatrul Național Stary.
Valer Simion Cosma este istoric, antropolog și manager cultural. În prezent este director al Bibliotecii Universității „Lucian Blaga” din Sibiu și președinte al Centrului pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale. În calitate de documentarist și consultant științific, a participat la realizarea spectacolelor de teatru: „Frontal“, 2019 (text și regie Gianina Cărbunariu); „Fabrici și Uzine“, 2019 (text Alexandra Felseghi, regie Adina Lazăr); „Sunt una dintre fortunate“ (2019, text Alexandra Voivozeanu, regie Claudiu Lorand Maxim); „Food Projekt. Teil 1 Spargel“ (work in progress la Münchner Kammerspiele, München, Germania, text Rania Mleihi, regie Christoph Frick); performance: ÜBUNG IN TRAUER/EXERCISE IN MOURNING de Maria Magdalena Ludewig & Guests, Kampnagel – Internationales Zentrum für Schönere Künste, Hamburg, Germania 2017; a filmelor documentare: „Disco is Dead“, 2017, regia Alina Manolache; „Postwest – something digital“ (eseu vizual de Gianina Cărbunariu, 2020); „Telciu“ – proiect în lucru, regia Vlad Petri; a albumului: „Salva-Vișeu 1948. Atunci și Acum/Then and Now“, editat de Olga Ștefan, 2020; a expoziției: „Nu vorbim despre sclavie modernă“ a artistei Nona Șerbănescu, realizată în 2021, la Muzeul Național al Țăranului Român, din București.