de Thomas Eccleshare
traducere: Vlad Sălbatecu
Regie: Mihai Gligan
Scenografie: Clara Ștefana
Muzică: Paul-Ovidiu Cosovanu
Video: Miruna Croitoru
Lighting design: Costi Baciu
foto: Marius Șumlea
Distribuție:
Nick/Jan: Emanuel Becheru
Max: Elena Popa
Hari: Mircea Postelnicu
Laurie: Nora Covali
Paul: Dragoș Ionescu
Amy: Codruța Bonta
Cât e obsesie a perfecțiunii, cât e narcisism și cât e dragoste necondiționată în creșterea unui copil? Câte dintre alegerile autodistructive ale copiilor sunt modalități de a se separa de părinții anxioși, posesivi? De la ce vârstă devii responsabil de propriile alegeri? Poate fi educația parentală un fel de programare digitală? Putem înșela moartea sau trauma cu ajutorul inteligenței artificiale? Acestea sunt câteva dintre întrebările-temă ale spectacolului INSTRUCȚIUNI PENTRU ASAMBLARE CORECTĂ, un spectacol despre relația părinte-copil într-un prezent din ce în ce mai influențat de inteligența artificială.
PREMIERA: 9 MARTIE și 10 MARTIE 2024
Durată: 2h
Thomas Eccleshare este un dramaturg englez, multipremiat, cu studii la celebrele instituții Cambridge din Marea Britanie și Lecoq din Paris. A debutat în 2011 cu piesa Pastoral, care i-a adus premiul Verity Bargate. În 2012 a devenit dramaturg rezident la teatrul Soho. În următorii ani a scris I’m Not Here Right Now (2015), Heather (2017) și Instructions for Correct Assembly (2018) – piesă montată în premieră, în același an, de către Royal Court. A fost distins cu premiile „Catherine Johnson“ și „Fringe First“. Piesele lui sunt montate în toată lumea și au fost publicate în 2020 într-o primă antologie de către Editura Oberon. Pe lângă texte de teatru, scrie de asemenea scenarii pentru seriale de televiziune. Cel mai recent proiect al său, Witness Number 3, o dramă în patru părți, a fost difuzat în 2022. De asemenea, este co-director artistic al companiei de teatru vizual Dancing Brick.
Cu ocazia montării textului Instructions for Correct Assembly la Teatrul Tineretului, Thomas Eccleshare a acordat un scurt interviu colegei noastre Oana Balaci.
Când scriu o piesă, deseori încep cu o imagine sau cu ceva ce mi-aș dori să văd pe scenă. Ceva care mă intrigă. La Instrucțiuni… am început cu această imagine: un corp pe scenă vorbește cu un alt corp dar al doilea corp nu răspunde. Primul corp merge la al doilea, îi deșurubează capul, meșterește ceva, încearcă din nou și, de data asta, funcționează! Am fost intrigat de ceea ce s-ar putea întâmpla în continuare și așa am scris piesa. Pe măsură ce piesa s-a dezvoltat, am descoperit că am mers foarte mult pe ideea de a programa pe cineva, de a-l crește. M-a interesat cum funcționează acest proces și cât de complicat este.
Nu sunt sigur. Cred că presiunea a existat dintotdeauna, în moduri diferite. În momentul de față bineînțeles că sunt rețelele sociale care proiectează o anumită perspectivă a perfecțiunii, ceea ce poate crește presiunea. Dar în același timp, cred că există destul de multă conștientizare a importanței sănătății mintale și a acestei fațete a lucrurilor, care să compenseze.
Cred că fiecare scriitor se luptă uneori, dar este important să-și urmeze drumul cu încredere. Nu mă simt inadecvat cu siguranță, cred că acum știu că sunt capabil să scriu lucruri de care sunt foarte mândru.
Dacă am făcut-o o dată, o pot face din nou!
Ei bine, nu îmi place ideea de premii pentru artă, în sensul de a face să concureze între ele produsele artistice. Dar adevărul este că, cel puțin în Marea Britanie, poate fi o modalitate foarte bună de a face remarcată o piesă sau chiar de a o produce. Câștigarea premiului Verity Bargate a făcut ca prima mea piesă să fie produsă la Londra, așa că acesta a fost, fără îndoială, principalul beneficiu.
Sunt destul de multe pentru mine, dar principalele diferențe țin de poveste și spațiu. În ceea ce privește povestea, televizorul tinde să fie extrem de flămând de poveste – ai nevoie de multe! Prin „spațiu” vreau să spun că atunci când scriu pentru TV îmi imaginez o scenă care se întâmplă în lumea reală, dar când scriu o scenă pentru teatru îmi imaginez că se întâmplă într-un spațiu de teatru. Spațiul sculptural propriu-zis al unui teatru este o parte atât de importantă a mediului, așa că am mereu asta în minte.
Abia aștept să-l văd! Îmi place întotdeauna să văd ce fac alți artiști cu munca mea, așa că sunt încântat să văd ce faceți din piesă!