Teatrul Tineretului Piatra-Neamț

INSULTAȚI. BELARUS(IA)

spectacol lectură online

de Andrei Kureicik
traducere în limba română de Raluca Rădulescu
 
regia: Daniel Chirilă
cu: Aida Avieriței, Emanuel Becheru, Paul-Ovidiu Cosovanu, Corina Grigoraș, Mircea Postelnicu, Lucreția Mandric și Tudor Tăbăcaru
afiș: Benedek Levente

Durata: 1h 20 min

     O mamă dispusă oricând la compromisuri oneroase cu puterea își caută disperată fiica pierdută printre victimele puterii represive. Un adolescent își repudiază tatăl încremenit în prejudecățile unui trecut pe care fiul nu îl înțelege. Falii între generații, prin care răzbat vaporii unei energii explozive: dorința de libertate
Revoltele, protestele, marșurile pe care le înregistrează mass media au un halou impersonal: de masă umană pusă în mișcare de idealuri.
Meritul piesei lui Andrei Kureicik este că ne arată oamenii care palpită însuflețiți de aceste idei. „Insultați. Belarus(ia)“, un text care te provoacă prin fiecare replică, cu un mesaj electrizant: oamenii sunt dispuși să plătească orice preț pentru libertate.

       Evenimentul a fost difuzat pe pagina de Facebook a Teatrului Tineretului.

   În perioada 7-22 februarie a avut loc o serie de spectacole-lectură ale textului „Insultați. Belarus(sia)”, care s-a desfășurat în parteneriat cu 15 teatre din România, respectiv unul din Chișinău. Proiectul a fost inițiat inițiat de către jurnalista culturală Raluca Rădulescu, în cadrul programului Belarus(sia) Worldwide Reading Project, creat de traducătorul și criticul de teatru american John Freedman în semn de solidaritate pentru cetățenii și pentru mișcarea teatrală din Belarus.​

TT în dialog cu ANDREI KUREICIK

      Piesa Insultați. Belarus(ia), scrisă de dramaturgul bielorus Andrei Kureicik, ilustrează mișcările masive de stradă din Belarus, provocate de alegerile fraudate din 9 august 2020. John Freedman a inițiat programul Belarus(sia) Worldwide Reading Project, care a dus la organizarea a peste 130 de evenimente în peste 80 de teatre, din 28 de țări.
      În cadrul acestui program, marți, 16 februarie 2021, la Teatrul Tineretului are loc spectacolul-lectură pe baza acestui text, urmat de o discuție moderată de Gianina Cărbunariu, avându-i invitați pe Andrei Kureicik, John Freedman, Raluca Rădulescu și Daniel Chirilă.
      Andrei Kureicik, născut în 1980, la Minsk, este una dintre cele mai importante figuri din cultura bielorusă, activând în diverse domenii precum dramaturgia, scenaristica, regia de film și de teatru, avocatura sau jurnalismul. A fondat Centrul de Dramă și Regie Conntemporană în cadrul Academiei de Artă din Belarus și a înființat, totodată, Festivalul Internațional de Teatru Contemporan, considerat cel mai mare festival de acest gen din țară. Portofoliul său include peste 30 de piese care au fost montate pe mai multe continente până acum.

Teatrul Tineretului: Insultați. Belarus(ia) este un text polifonic în care se întrepătrund mai multe voci și care oferă o imagine de ansamblu, complexă, asupra evenimentelor. Ce a însemnat documentarea propriu-zisă și cum s-a desfășurat ea?

Andrei Kureicik: Cred că atât literatura, cât și teatrul sunt o reflexie a realității. Așadar, sursa principală a textului reprezintă observațiile mele din postura de participant în cadrul evenimentelor. Încă de la început am făcut parte dintr-o campanie politică, unde am întâlnit câteva femei extraordinare, precum Svetlana Tikhanovskaya, Maria Kolesnikova și Veronika Tsepkalo, care au devenit liderele protestelor din Belarus. De îndată m-am gândit că Svetlana și Maria ar putea deveni modele pentru personajele din text. Au urmat apoi alegerile fraudate de Lukashenko și protestele impresionante. O cantitate imensă de informații legate de evenimentele în curs au devenit cunoscute: înregistrări video și audio, poveștile martorilor, poveștile unor prieteni. Am analizat sute de mărturii și întâmplări ale revoluției până am ales cele care alcătuiesc aceasta piesa.

T. T.: Ce reacții a stârnit textul în tabăra celor care-l susțineau pe Aleksander Lukashenko, respectiv în cea a celor care o susțineau pe Svetlana Tikhanovskaya? Au existat repercusiuni din partea autorităților statale?

A. K.: Am scris piesa astfel încât să ilustreze diferite puncte de vedere în ceea ce privește revoluția noastră. M-am folosit de interviurile reale ale lui Aleksander Lukashenko și ale Svetlanei Tikhanovskaya, interviurile care aparțin apărătorilor sistemului, respectiv ale victimelor de pe străzile Belarusului. Am fost hărțuit în cadrul televiziunii de stat. Propaganda lui Lukashenko m-a numit un inamic al poporului. Dar zeci de mii de bieloruși au vizionat pe internet spectacolele-lectură și mi-au scris mii de mesaje de recunoștință. Acesta este cel mai important lucru pentru mine.

T. T. : Directorul Teatrului Național din Minsk a fost demis după ce și-a iterat susținerea față de protestatari. Cum s-au implicat oamenii de teatru bieloruși în perioada aceea, dar și în lunile care au urmat?

A. K.: Trebuie să recunosc că s-a petrecut un lucru fără precedent în peisajul teatral bielorus. Teatre din Belarus, care înainte se identificau ca fiind apolitice, au format brusc un lanț de solidaritate. Toate teatrele din țară au înregistrat mesaje video prin care solicitau alegeri corecte și dreptate. Mulți au intrat în grevă. Din această cauză, sute de actori au fost dați afară. Sunt convins că se vor întoarce cu capul sus pe scenă.

T. T.: Având în vedere situația din prezent, cum credeți că vor evolua în continuare evenimentele din Belarus?

A. K.: Nu există nicio îndoială că tirania nu are viitor. Bielorușii au decis să străbată drumul dificil către libertate. România a petrecut decenii sub dictatura lui Ceaușescu, dar știm cum s-a sfârșit.
Din păcate, această cale nu e niciodată ușoară. Ia timp și energie. Poate fi periculoasă și dureroasă. Dar ca să înțelegem prețul libertății, trebuie să mergem până la capăt. Sunt sigur că Belarusul va face față.